MAGAZIN ONLINE DE PIESE AUTO, ACCESORII SI ANVELOPE
NAVIGARE

GLOSAR PIESE AUTO

Descopera cei mai importanti termeni din industria auto si a pieselor auto!

C

Cablaj carlig

Este ansamblul de cabluri ce ajuta la alimentarea partii electrice a remorcii de la autoturism.

Cablu acceleratie

Este cablul care in momentul apasarii pedalei de acceleratie, acesta actioneaza clapeta de acceleratie si se maresc turatiile motorului, implicit viteza masini.

Cablu ambreiaj

Cablul de ambreiaj este cablul care actioneaza asupra ambreiajului cand se apasa pedala de ambreiaj.

Cablu deschidere capota

Este cablul care ajuta la deblocarea capotei.

Cablu deschidere usa

Cablul de deschidere a usii este cablul care ajuta la deschiderea usii in momentul in care se trage de maner pentru a deschide usa masinii.

Cablu frana

Cablul de frana este cablul care actioneaza frana.

Cablu kilometraj

Cablul de kilometraj este cablul ce are rolul de a pune in miscare acele vitezometrului din bord, care indica viteza de deplasare.

Cablu remorcare

Cablul de remorcare este cablul cu care se poate tracta o masina.

Cabluri pornire

Cablurile de pornire sunt cablurile ce transmit curentul dintr-o sursa externa fata de cea a masinii, curent necesar pentru a porni motorul.

Cadru motor

Cadrul motor este o piesa plata, din metal situat intre cele doua lonjeroane si sustine motorul.

Calculator ABS

Calculatorul de ABS este creierul sistemului de ABS.

Calculator airbag

Calculatorul de airbag este componenta care controleaza sistemul de airbag-uri.

Calculator clima

Calculatorul de clima este calculatorul prin care se controleaza sistemul de climatizare masinii.

Calculator cutie automata

Calculatorul cutiei automate este cel ce face cutia automata sa functioneze si stie cand trebuie schimbata treapta de viteze.

Calculator ECU

Calculatorul ECU este calculatorul care face motorul sa functioneze corect. Calculatorul ECU aduna si stocheaza toate informariile de care are nevoie de a face motorul sa functioneze.

Calculator ESP

Calculatorul ESP este componenta masinii ce controleaza sistemul ESP.

Cama

Cama este o componenta, mai exact un dinte ce face parte dintr-un arbore rotitor, care are rol pentru a transmite miscarea rotatiei arborelui.

Camera marsarier

Camera de pe marsarier este activata in momentul in care se merge spatele cu iar pe ecranul navigatiei masinii apare imaginea transmisa de camera video.

Cap de bara

Capetele de bara sunt elemente foarte importante ale sistemului de suspensie al masinii dar si al sistemului de directie.

Capac carcasa filtru ulei

Este capacul carcasei unde este situat filtrul de ulei.

Capac chiuloasa

Capacul de chiuloasa este capacul ce protejaza chiuloasa.

Capac distributie

Capacul de distributie are rolul de a proteja distributia.

Capac motor

Capacul motorului protejaza motorul de praf, umezeala si alte pericole externe.

Capac oglinda

Este partea din plastic a oglinzii retrovizoare si are rolul de a proteja oglinda.

Capac spalator faruri

Capacul pentru spalatorul de faruri are un rol practic, acela de a proteja spalatoarele de faruri dar si estetic.

Capace centrale roata

Capace ce au rolul de a acoperi centrul jantei, acestea se gasesc cu logo-ul autoturismului sau pot fi si personalizate.

Capac roata

Capacele de roti sunt folosite pentru jantele din tabla si au rolul de da un aspect mai frumos rotii.

Capace ventil

Capacele pentru ventil se folosesc pentru a inchide ventilul rotii, pe unde se umfla roata.

Capota

Capota este o componenta a caroseriei masinii, este o componenta mobila ce se deschide pentru a avea acces la motor.

Carburator

Carburatorul este componenta motorului ce are rolul de a calcula cantitatea necesara de aer-combustibil de care este nevoie pentru alcatuirea amestecului ce trebuie ars in cilindri.

Carcasa baterie auto

Carcasa pentru bateria auto are rolul de a proteja bateria masinii.

Carcasa filtru aer

Carcasa de filtru de aer este carcasa ce protejeaza filtrul de aer.

Carcasa filtru motorina

Carcasa pentru filtru de motorina este locul unde se introduce filtrul de motorina.

Carcasa filtru ulei

Carcasa pentru filtrul de ulei are rolul de a proteja si de a sustine filtrul de ulei.

Carcasa termostat

Carcasa pentru termostat este locul unde se afla termostatul si aceasta are rolul de a proteja termostatul.

Cardan

Cardanul este cea mai lunga piesa pe care o gasim sub masina. Cardanul are rolul de a transfera puterea de la cutia de viteze, la diferential si il gasim doar la masinile cu tractiune spate sau la cele 4×4.

Carenaj roata

Carenajul rotii se afla in partea din interior a aripii si protejaza componentele masinii de mizeria pe care o arunca roata.

Camera de combustie

Spatiul in care are loc arderea amestecului de combustibil si aer. Forma acestei camere poate afecta consumul de combustibil, puterea si emisiile motorului. Camera de combustie reprezinta de fapt spatiul aflat deasupra cilindrului cand acesta se afla in pozitie fixa.

Carlig remorcare

Carligul de remorcare se ataseaza in spatele masinii si are rolul de a conecta remorca la masina.

Canal de evacuare

Situat in partea superioara a cilindrului, reprezinta canalul care conduce gazele de la supapa de evacuare la colectorul de evacuare

Common Rail

Alimentarea duzelor de injectie de o singura instalatie aflata sub presiune. Instalatia comuna de injectie se declanseaza electronic.

Carter motor

Carterul motorului este una din piesele motorului ce are rolul de a inchide partea inferioara a acestuia, de a tine uleiul in motor si de a sustine vilbrochenul.

Caseta de directie

Caseta de directie face parte din sistemul de directie al masinii si are rolul de a transmite forta si directia pe care o indica soferul catre roti cu ajutorul volanului.

Catadioptru

Cadioptrii sunt elemente ale caroseriei masinii. In cele mai multe cazuri ele sunt din plastic, de culoare rosie si sunt reflectorizanti.

Catalizator

Catalizatorul face parte din sistemul de evacuare al masinii si are rolul de a reduce noxele eliberate prin arderea combustibilului

CDI (Common Rail Diesel Injection)

CDI-ul este un termen inventat de cei de la Mercedes care inseamna Common-Rail-Diesel-Injektion-Direckinspritzer, pentru injectorul diesel.

Ceasuri bord

Ceasurile de bord se afla dupa volan, in fata soferului. Acestea sunt ceasurile ce indica viteza, turatia motorului, temperatura apei, a uleiului si altele.

Ceasuri plasma

Ceasurile plasma sunt ceasurile de bord doar ca sunt din plasma. Ele indica viteza, turatia, temperatura uleiului, nivelul de combustibil si asa mai departe.

Centuri siguranta

Centura de siguranta are rolul de a proteja pasagerii si conducatorul in momentul unui impact. Centura de siguranta tine pasagerii in scaun impiedicand vatamarea acestora.

Chedere

Chederele au rolul de a etansa si sunt din cauciuc sau plastic, acestea se gasesc in locuri precum imbinarea usilor cu masina, imbinarea haionului cu masina si multe astfel de locuri.

Chiulasa de cilindru

Chiulasa de cilindru se afla deasupra blocului de cilindrii, este detasabila si este din aluminiu sau fier.

Cilindru

Cilindrul face parte din motor, bocul de cilindri si are forma unui tub turnat din otel. In interiorul cilindrului are loc combustia si este zona in care pistonul se misca.

Cilindru de frana

Cilindrul de frana este cilindrul prin care un piston hidraulic impinge lichidul de frana si actioneaza placutele de frana.

Clapeta de acceleratie

Clapeta de acceleratie are rolul de a regla cantitatea de aer necesara ce patrunde in motor in timpul acceeratiei. Cu cat pedala de acceleratie este apasata mai mult, cu atat clapeta de acceleratie se deschide mai mult.

Claxon

Claxonul este un dispozitiv conceput pentru semnalizarea sonora. Acesta are membrana sau lama vibratorie si este actionat electric.

Climatronic

Climatronic este termenul pentru clima electronica. Instalatia climatronica ofera si mentine temperatura in interiorul masinii, controleaza temperatura aerului, cantitatea acestuia, controleaza si distributia aerului dai si intensitatea de radiatii solare.

Colector de evacuare (Exhaust Manifold)

Colectorul de evacuare are rolul de a colecta gazele rezultate in urma diferitelor arderi apoi trimite gazele catre catlizatori si mai departe catre esapament.

Coloana de directie

Coloana de directie este element al sistemului de directie al masinii si este compusa din axul volanului care este elementul ce face legatura dintre volan si caseta de directie si este articulat cu una sau doua cruci crdanice plus sistemul de prindere care fixeaza ferm, axul volanului de caroseria masinii, permitand libertatea de rotaxie a axului prin doi rulmenti.

Comanda supapelor

Comanda supapelor este un mecanisc format din arborii cu came, piesele ce pun in miscare pistoanele supapelor si toate componentele de actionare.

Compresor AC

Compresorul aerului conditionat al masinii este cea mai importanta componenta a sistemului AC. Acesta are rolul de a presuriza agentul de racire si raspandirea aerului rece in autovehicul.

Compresor de supraalimentare

Compresorul de supraalimentare se mai numeste si turbocompresor iar acesta are rolul de a forta aerul sa intre la motor.

Compresor

Compresorul, dupa cum ii spune si numele, comprima aerul pentru cresterea puterii dar prin acest lucru creste si consumul de combustibil.

Compresor perne aer

Compresorul suspensiei cu perne de aer are rolul de a umple perna suspensiei cu aer pentru a ridica suspensia masinii, aceasta se poate ridica pana la 20 de cm.

Compresorul VTG

Compresorul VTG este un turbocompresor ce are o geometrie variabila datorita careia paletele directaresunt mobile iar unghiul acestora se modifica in functie de turatie.

Compresor roti

Compresorul pentru roti are rolul de a umfla anvelopa rotii prin umplerea acesteia cu aer, compresorul pentru roti se alimenteaza la bricheta masinii.

Condensator auto

Condensatorul auto are rolul de a asigura putere amplificatoarelor auto de pe masina atunci cand este nevoie de curent mai mare, ajuta la stabilizarea tensiunii si sa nu afecteze calitatea sunetului.

Conducta de admisie

Conducta de admisie are rolul de a directiona amestecul de aer si combustibil de la supapa de reglare a debitului spre locul de admisie al chiuloasei si imbunatateste impulsurile de presiune din sistemul de admisie iar ventilatia este mult mai buna.

Conducta EGR (Exhaust Gas Recirculation)

Conducta EGR face parte din sistemul EGR (Exhaust Gas Recirculation), sistem ce are rolul de recirculare a gazelor de esapament.

Conducte AC

Conductele aerului conditionat (AC) fac parte din sistemul de climatizare al masinii.

Conector teava esapament

Conectorul esapamentului este o teava ce face lagatura intre segmentele esapamentului.

Contact auto

Contactul auto este intrerupatorul care atunci cand este conectat alimenteaza masina cu curent electric si ajuta la pornirea motorului.

Controlul tractiunii

Controlul tractiunii are rolul de a controla autovehiculul prin actionarea franelor in momentul in care detecteaza o deviere a rotilor.

Convertizor

Convertizorul auto este, de fapt, ambreiajul unei masini cu cutie automata. Convertizorul previne calarea motorului si permite transmisiei sa schimbe singura, viteza.

Coroana volant

Coroana de volanta este parte a volatei, se afla la exteriorul volantei, este dintata si are rolul de a invarte arborele cotit in momentul in care volanta este rotita de catre bendix.

Cotiera auto

Cotiera este situata intre scaunul soferului si cel am pasagerului si are rolul de a sustine cotul pentru mai mult confort.

Cric

Cricul este folosit pentru a ridica masina atunci cand trebuie schimbata o roata.

Cruce cardanica

Crucea cardanica este un dispozitiv mecanic de asamblare prin articulare, ce permite transmiterea miscării circulare intre doi arbori care pot forma intre ei un unghi oarecare.

Curea de accesorii

Cureaua de accesorii are rolul de a mentine in functiune motorul din momentul in care este pornit, pana cand este oprit. Cureaua de accesorii ajuta masina sa fie alimentata cu energie electrica.

Curea de distributie

Cureaua de distributie are un rol extrem de important, aceasta creeaza o sincronizare perfecta intre arborele cu came si arborele cotit. Cea mai mica defectiune la acest sistem perfect va duce la impactul intre pistoane si motorul va fi distrus complet.

Cutie de transfer

Cutia de transfer o gasim la aunomobilele cu tractiune 4×4, aceasta transfera puterea de la cutia de viteze la ambele punti fata si spate.

Cutie de viteze

Cutia de viteze este una dintre componentele cele mai importante a transmisiei ce ajuta la schimbarea vitezei autovehiculului si la mersul inapoi.

Cadru monobloc

Cadrul monobloc se afla in interiorul discului de frana, iar in interiorul lui se gasesc cilindrii, pistoanele si sabotii de frana si se conecteaza la sistemul hidraulic.